Publicerad 6 oktober 2023

Kvalitetsdialog

Kvalitetsdialogen är inte bara en metod, utan ett verktyg för att fördjupa förståelsen och utveckla vården genom samtal. Den grundar sig på medicinsk kvalitet, som omfattar allt från diagnostik till prevention, och erbjuder en plattform där vårdpersonal kan reflektera över sin praxis i ljuset av kvalitetsdata. Genom initiativet av Svenska läkaresällskapet och i samarbete med andra aktörer presenteras här en genomtänkt modell för dialog – en modell som kan förbättra vården och sättet vi ser vården på.

Att diskutera kvalitetsdata som speglar innehållet i vården (medicinsk kvalitet i form av diagnostik, behandling, omvårdnad, rehabilitering och prevention) är efterfrågat av verksamheten. Utfall på många mått beror ofta på populationen och på lokala förutsättningar och i dialog kan verksamheten utvecklas. Ett sätt att stimulera till reflexioner kring kvalitetsdata är genom kollegial kvalitetsdialog och en liknande dialog kan också föras vid dialogbaserad verksamhetsuppföljning.

En metod för sådan dialog har utarbetats av multiprofessionell grupp inom ramen för Svenska läkaresällskapets arbete med att ta fram en modell för professionsbaserad kvalitetsrevision, den så kallade ”Hippokratesrevisionen” och som ett vetenskapligt arbete i samråd med SKR, vårdvalsnätverket och en referensgrupp med vetenskaplig och praktisk förankring i uppföljningsarbete.

Metoden innehåller dialogstöd kring medicinsk kvalitet men också kring t.ex. utbildning, arbetsmiljö och prioritering av patientgrupper med stora behov.

Metoden beskrivs i två rapporter:

PrimärvårdsUppföljning

PrimärvårdsUppföljning är baserat på grundprinciperna för tillitsbaserad ledning och styrning. I rapporten finns även förslag på datakällor som kan användas vid dialogen, bland annat PrimärvårdsKvalitet. Det finns också en beskrivning av vad tillitsbaserad ledning och styrning är.

Rapporten om metoden går att läsa och ladda ner. Det finns även mallar som kan användas vid det praktiska utförandet.

Kollegial kvalitetsdialog av primärvård

Här beskrivs hur metoden utvecklades och testades på tre vårdcentraler. Praktiska instruktioner med exempel för kvalitetsdialog presenteras också. Arbetet är en del av Svenska Läkaresällskapets modell för professionsbaserad kvalitetsrevision, ”Hippokratesrevisionen”, som grundas på SLS kärnvärden; forskning, utbildning, etik och kvalitet.

Läs mer

I samband med lanseringen hölls ett webbinarium. Materialet finns att ta del av i länken.

Lanserings-webbinarium

Om Kollegial kvalitetsdialog i primärvården

Slutrapporten Professionell granskning och klinisk revision

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.